Geoblog.pl    atomek    Podróże    Misja okołorównikowa - kryptonim MIS    Leuser Gunung National Park - porwana przez orangutana

Leuser Gunung National Park - porwana przez orangutana

Indonezja
Indonezja, Bukit Lawang

Gunung Leuser National Park, obszar chroniony w północno-zachodniej części Sumatry;

pow. 950 tys. ha; zał. 1980 (pierwsze formy ochrony 1935); roślinność zróżnicowana w zależności od wysokości (0–3381 m n.p.m.): mokradła, namorzyny i deszczowy las równikowy w najniższych położeniach. Od 1981 rezerwat biosfery UNESCO.

W latach 70-tych stworzono tu centrum rehabilitacji orangutanów. Osobniki przystosowuje się tutaj do samodzielnego życia w dżungli, głownie pomaga się karmiącym matkom oraz słabszym osobnikom.

Są dwie pory karmienia przed 9 i 13.

Według nas o wiele lepiej jest pójść na 1 dniowy trening, gdzie można zobaczyć (i nawet dotknąć jeśli ma się szczęście) orangutany jak i wiele innych gatunków małpek (gibony: czarny i biały, thomas leaf monkey, makak) i innej gadziny.

Przewodników bez problemu znajdziecie w wiosce jak również oni łatwo znajda Was - pierwsi czekają już w Medan przy autobusie do BL.

My jesteśmy zadowoleni z gościa którego nam nagrano nad jeziorem Tobą.
Koleś zwie się BABA (jungle Baba)

---

Trening zaczął się o 9 rano.
Z miejsca zbiórki (jest nas 9os. w tym 3 przewodników). Wyruszamy przez plantacje kauczukowca a później już tylko wąskie ścieżki w góre i w dół przez pagórkowate tereny parku. Po drodze obserwujemy grasująca w dżungli zwierzynę. Co jakiś czas natrafiamy na miejsca w których są rożne gatunki małpek (najsympatyczniejsze i najbardziej przyjacielskie są Thomas Leaf Monkey - takie małe pieszczochy szamające młode liście). No i cały czas tropimy orangutana... Najpierw mamy okazje spotkać małżeństwo z dzieckiem, później agresywna kobitę, a na koniec najlepsze...
Po krótkim postoju ruszyliśmy dalej naszym szlakiem. Coś tam jeszcze grzebałem w plecaku przez co zostaliśmy z Agą w tyle. Wtedy nasz wice-przewodnik powiedział że po lewej stornie na drzewie jest orangutan. Przystanęliśmy chwilę. Chwilę również zajęło samicy przeskoczenie kilku drzew w nasza stronę! Pomyślałem spoko idzie bliżej nas i się zaprzyjaźnimy, ale o tym nie było mowy. Nasz przewodnik powiedział żeby się troszkę oddalić, żeby on mógł wyciągnąć jakieś owoce z plecaka i zwabić do siebie Jackie (bo tak się nazywała), ale ona miała inny plan. Rach ciach łapie Agę za nogę a potem cap za rękę. Próba odwrotu nie udana. Aga w niewoli!
Cukierek albo psikus? Wyszło ze psikus. W sumie nie wiem kto bardziej odczuł silny ucisk na ręce - Aga jak została złapana przez Jackie czy ja w momencie kiedy Aga złapana przez orangutana zareagowała jakże silnym uściśnięciem (zgnieceniem) mojej ręki :D
Aga teraz należy do Jackie. Teraz czas na negocjacje i okup. Po krótkim spacerze i w miarę sprawnych negocjacjach (przepyszny ananas) Jackie wraz ze swoim maluchem (który od samego początku przyczepiony jest do matki jak rzep) pozwalają nam odejść. Adze zostały świetne wrażenia po trekingu i banan na twarzy przez resztę dnia.
Pod wieczór trafiamy do obozu nad rzeka gdzie w końcu możemy się schłodzić i spędzamy miły wieczór z naszym kompanami trekingu.
Noc szczęśliwa – burze nas ominęły i nie spadła na nas żadna kropla deszczu.
Niesamowite wrażenie wywoływały miliony/miliardy? fleszy na niebie.
Leżałem sobie z głową do góry z starałem się policzyć ile błysków ma miejsce w ciągu minuty i zadanie mnie przerosło. Nieskończona ilość. Kilka w tym samym momencie, jeden gaśnie a drugi się pojawia, albo jeden nie zdąży zgasnąć i już jest nowy, nieskończona ilość ciągłych zwarć przez wiele nocnych godzin...

co do samego parku mamy trochę mieszane uczucia. Oczywiście my widzieliśmy tylko niewielki skrawek tego parku, jednak kręcący się biznes daje się odczuć.
Ma się wrażenie, że prawdziwy park gdzieś tam jest a część przygraniczna została do niego doszyta.
Wydeptane szlaki, sprawdzone trasy po których prowadzone są grupy gwarantują spotkanie z dziką? Zwierzyną. Mam trochę wątpliwości czy to wszystko pomaga tym zwierzętom na przystosowanie się. To nie są głupie istoty, one też nauczyły się żyć z tego biznesu i stały się wspólnikami.
Wytyczenie granicy parku na tym tereniu pozwala na kontrolowanie biznesu przez władze (licencje, pozwolenia, rejestracje – chociaż wydaje mi się że przewodnicy i strażnicy też są dogadani do pewnego stopnia) oraz zapobiegnie zapewne wejściu obcego kapitału w ten biznes.
System narzucił też „ustawowe” ceny za usługi wahające się od 40$ aż do... X$ w zależności od tego kto co chce mieć w pakiecie. Ostatnio ceny są już podawane w EUR bo przecież 40$ jest mniej warte, a turysta z Zachodu i tak zapłaci. Ale jak zawsze trzeba się targować! (tam jest to zawsze w tajemnicy robione ;))

samo B.Lawang jest małą wioską w której oprócz kilku sklepów spożywczych, lokalnego targowiska i jakże...kilku sklepów z telefonami komórkowymi nic nie ma.
Dla turystów została stworzona osada u podnóża parku (jakoś ponad 1km dalej za dworcem). Mnóstwo domków i kwater. Mimo tego jest w miarę cicho i spokojnie. Ludzie przyjeżdżają tu w innych celach niż zabawa. Można posiedzieć nad rzeką i się relaksować.